.


THE SAXON TRIO
 
Arthur Saxon       1878 - 1921
Hermann Saxon  1882 - 1961
Kurt Saxon          1884 - 1952


 

 

En sammanfattning från en intervju som Leo Gaudreau gjorde med Kurt Saxon
 
Mycket har skrivits om den ”goda  tidens” kraftkarlar, men det har inte skrivits så mycket om deras träningsmetoder och framför allt inte om deras kostvanor.I många fall var deras kostvanor förmodligen inte så bra.                                                                                                 Ett exempel på det sista var The Saxon Trio som bestod av tre bröder:Arthur, Hermann, och Kurt från Tyskland.
                                                                                                                                              
De steg oftast upp klockan 9 på morgonen och tog då en riktig ”kall avrivning” över hela kroppen; om möjligt ville de ha ett varmt duschbad med efterföljande massage,helst turkiskt bad.
 
Kosten
Alla tre var ”storätare”:

Frukost- vid 9 tiden
Till frukost åt de 24 st sk förlorade ägg(ibland kunde Kurt och Arthur själva ”klämma i sig” 24 st var) och nästan 1.5 kg rökt bacon; gröt med grädde, honung, marmelad och te med massor av socker.

Lunch – vid 3 tiden
Klockan tre åt de middag: 4.5 kg kött konsumerades med grönsaker (men inte mycket potatis),söta frukter, råa eller kokta, söta kakor, sallader, söta puddingar, kakao och vispad grädde och mycket sött te och ibland kaffe av bränd majs.

Kvällsmat-vid 6 tiden
rå köttfärs med rå lök, tyskt bröd och massor av smör; ibland söta kakor,kaffe sill (när de kunde få sån) Sillen gjordes ibland till sallad form.De gjorde sin egen majonnäs med råa vispade ägg och olja.
Efter detta hade de en pratstund och klockan ett gick de till sängs.

Kvällsmat-efter show

kall kött, rökt fisk, mycket smör, ost och öl.En gång i veckan hade de stekt eller kokt fisk med massor av smör och rostat bröd.
Även ibland varierade de en dag i veckan med att sätta i sig rostade fjäderfän som gås,kyckling eller kalkon
Ofta åt Kurt själv en Gås på ca 5 kg
Saxarna hade en "hälsodryck", som de troligtvis hade kokat ihop själva. Ingredienserna var mörkt lageröl (eller Dublin stout) blandades med Holland gin, äggulan av ett ägg och massor av socker. "Det är en mycket bra men stark dryck" ,enligt bröderna Saxon.” Men, om du inte är van vid det kommer Du att bli yr mycket snabbt”.
Det var först när de uppträde i England, som professionella artister som de lärde sig att äta kött varje dag. Köttet i England var av mycket bra kvalitét. Även om de åt andra livsmedel så var kött deras favoritmat. Det fanns också en speciell sorts öl som de var mycket förtjust - detta gjordes av vete, var söt och innehöll men mycket lite alkohol
Kanske en förklaring:När bröderna var unga hade de mycket svårt med att gå upp i vikt.Hermann och Kurt försökte att gå upp i vikt genom att konsumera massor med godis,de åt närmare vars ett halvt kilo smör per dag,ett kilo marlmelad samt två liter av mycket sött kakao. 
Oftast slutade det med att de gick ner i vikt igen när de hade lyckats med att gå upp lite i vikt. Arthur åt istället för godis och smör ister från fläsk,24 ägg tillagat på nästan ett halvt kilo smör.
Att de drack öl förklarades med att de oftast efter varje träningspass eller show var ”uttorkade som citroner”
 
Tränings- & showmetoden
Deras favoritövningar utfördes med sk ringvikter(ovanliga på den tiden)
Kurt och Hermann tränade med många repetitioner på sina övningar med Arthur oftast tränade med mycket få repetitioner och mycket tunga vikter.
För att träna grepp,rygg och ben brukade de bära ett par 50 kgs ringvikter som de bar runt vid ca 10 olika tillfällen på sina shower.
Bältesbrottning ingick också som uppbyggnad för grepp,rygg och ben.Denna typ av brottning görs med en sele som spändes runt midjan och höfterna,. Det fanns grepp på varje sida och det viktigaste är att vräka undan din motståndares fötter. Arthur var en absolut mästare på denna typ av brottning.Varje brottningsträning avslutades med tung styrketräning.
Längre fram i karriären lade de ner brottningsträningen och ersatte den med intensiv medicinbollsträning.Dom hade tre bollar där varje boll vägde 4 kg.En av övningarna var att ligga på magen och kasta bollen bakåt med nacken och fånga en direkt växlevis ca 50 ggr utan avbrott.
 
 
De gick också omkring på showen flera gånger med en stång på mellan 90 kg till 190 kg.
Uppvärmningsövningar var oftast benpressar med en tung vikt som pressades 20 gånger.
Varje dag tränade de enarmpressar i olika vinklar.
De var experter på att lyfta stora vikter i alla möjliga vinklar.En av hemligheterna var konsten att kunna behärska tyngdens minsta motstånd och samtidigt att låsa sina axlar tillsammans med en noga intränad kroppsbalansering.
En övning som de också var experter på var djupa knäböjningar med stången balanserad på bröstkorgen.
 
Spänsthopp var också en specialitet.Hermann kunde utan problem hoppa fram och tillbaka över 150 cm upp på ett bord.Detta blev en läckerhet hos publiken när han kom ner och utmanade vem som helst att göra om det på sitt bord.

Kuriosa
Bröderna tog varje tillfälle i akt att promenera eller simma.Men deras största nöje var att solbada.Bröderna var inte nykterister samt var rökare.Dock inget av detta inför sina shower och oftast under längre perioder med avhållsamhet med detta.De var noga med att hålla sig varma när de tränade genom att ha tjock ylletröja o tjocka långbyxor.De ville också ha bra med belysning när de tränade.Varje träningspass kunde ta ca 4 timmar i vilket kunde tappa ca 3 kgs kroppsvikt.Deras träning och shower blev en 6 dagars ”kraftvecka”.
The Saxon Trio - hade vid olika perioder andra kraftkarlar som tog plats när t.ex.Arthur lämnade trion för egna shower




George Jowett skrev på 1920-talet om Arthur Saxon:                                                        Sättet på vilket Saxon tränade  och byggde sin förbluffande kropp bör vara en läxa för varje kroppsbyggare och aspiranter för att att lyfta mycket stora vikter. Saxon hävdade "Du bör bygga organen först, och de kommer sedan ta hand om Dina muskler."   Saxon bevisade detta i sina spektakulära lyft. Bänkpress är ett långsamt lyft som kräver muskelkontroll och en hel del uthållighet. Han hade så mycket uthållighet att han var nästan outtröttlig. Saxon betonar att anledningen till att det är färre framgångsrika styrke idrottare är på grund av de felaktiga idéer de har angående att lyfta tunga vikter."